Veel gestelde vragen
Bekijk in het overzicht hieronder de veel gestelde vragen per onderwerp.
Wat is de meerwaarde van een NRGD-registratie voor mij als deskundige?
Wanneer u bent geregistreerd in het NRGD betekent dat een wettelijke erkenning van uw kwaliteiten als deskundige. Doordat uw gegevens worden gepubliceerd, kunt u beter gevonden worden door potentiele opdrachtgevers waardoor u mogelijk vaker benaderd wordt om op te treden als deskundige. Registratie betekent ook dat u rechtstreeks door het OM benoemd kunt worden als deskundige en dat de motivatieplicht die normaliter in een rechtszaak geldt wanneer een deskundige wordt ingeschakeld, komt te vervallen.
Wat is de meerwaarde van het NRGD voor mij als gebruiker van het register?
De deskundigen in het register zijn aan de hand van objectieve criteria ten aanzien van kwaliteit, betrouwbaarheid en vakbekwaamheid getoetst door een onafhankelijke commissie. U mag er dus van uitgaan dat de geregistreerde deskundige zijn of haar vak verstaat.
Als u een geregistreerde deskundige inschakelt, vervalt bovendien de wettelijk plicht te motiveren op grond waarvan een persoon als deskundige kan worden aangemerkt. Dit bespaart u tijd en moeite. Het register bespaart u bovendien veel zoekwerk en door gebruik van het register draagt u bij aan het vergroten van de kwaliteit van de rechtspleging.
Waarom zijn niet alle deskundigheidsgebieden genormeerd?
Het NRGD zet zich continu in om zoveel mogelijk deskundigheidsgebieden te normeren. Om een deskundigheidsgebied te normeren, moet er (1.) vraag naar zijn vanuit het veld, (2.) sprake zijn van een welomlijnd deskundigheidsgebied: een vakgebied waarvan aannemelijk is dat daarover zinvolle, objectieve en betrouwbare informatie kan worden verschaft, en (3.) sprake zijn van een dusdanig ontwikkeld gebied dat bevindingen binnen het gebied aan de hand van gedeelde normen kunnen worden getoetst en verantwoord.
Desalniettemin zal het onmogelijk zijn om elk bestaand vakgebied te normeren. Om kwaliteitsborging van niet-geregistreerd deskundigen toch mogelijk te maken, is een vijftal Ad Hoc-instrumenten ontwikkeld die door opdrachtgevers en deskundigen gebruikt kunnen worden.
Hoe kan ik een aanvraag tot registratie indienen?
Op onze website kunt u per deskundigheidsgebied het Aanvraagpakket downloaden waarin u alle formulieren die u dient in te vullen en in te sturen, aantreft.
Kunnen buitenlandse deskundigen zich ook registreren?
Ja, dat kan. Door het register open te stellen voor buitenlandse deskundigen zijn er meer geregistreerde deskundigen beschikbaar die kunnen rapporteren. Dit zorgt er, onder andere, voor dat er meer deskundigen voor het uitvoeren van een second opinion beschikbaar zijn.
Moet ik een VOG aanvragen?
Bij de aanvraag tot registratie moet u een originele Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) meesturen. De VOG mag bij ontvangst door het NRGD niet ouder zijn dan drie maanden; oudere exemplaren en kopieën worden niet geaccepteerd. U hoeft geen nieuwe VOG aan te vragen wanneer u een aanvraag om herregistratie indient na een eerdere voorwaardelijke registratie.
Let op dat op de VOG de omschrijving staat zoals vermeld op het aanvraagformulier VOG op de website van het NRGD: 'Inschrijving als gerechtelijk deskundige in het Nederlands Register Gerechtelijk Deskundigen (NRGD)'. Een VOG met een andere omschrijving wordt niet geaccepteerd.
Moet ik referenties opgeven?
Nee, dat is niet nodig.
Moet ik ook door het NRGD getoetst worden als mijn (beroeps)organisatie mij onlangs al heeft getoetst?
Ja, elke deskundige wordt door een onafhankelijke toetsingsadviescommissie getoetst, ook als u net bent ge(her)registreerd door uw (beroeps)organisatie.
Kan ik voor meerdere deskundigheidsgebieden of deelgebieden tegelijk een aanvraag tot registratie indienen?
Ja, dat kan. U kunt volstaan één aanmeldformulier en één VOG. U moet wel voor elk gebied alle overige gevraagde stukken insturen. Onder bepaalde voorwaarden kunt u een rapportage indienen voor meerdere deeldeskundigheidsgebieden, bijvoorbeeld wanneer twee of meer deeldeskundigheidsgebieden in het rapport terugkomen. Onder welke voorwaarden dit mag kunt u terugvinden in het Beoordelingskader van uw deskundigheidsgebied.
Wat wordt verstaan onder intervisie en deskundigheidsbevordering?
Onder intervisie wordt verstaan: ‘Een gestructureerde (interdisciplinaire) bijeenkomst tussen mensen die werkzaam of in opleiding zijn in hetzelfde vakgebied. Onderwerp van gesprek is in ieder geval de verrichte forensische werkzaamheden en de daaraan gerelateerde problemen. Oogmerk is dat de deskundigheid van de betrokkenen wordt vergroot en de kwaliteit van het werk verbetert. Anders dan bij supervisie is er geen hiërarchische verhouding tussen de deelnemers.’
Deelname aan intervisie is één van de eisen binnen het deskundigheidsgebied FPPO.
Onder deskundigheidsbevordering wordt verstaan: ‘Alle (scholings)activiteiten die bijdragen aan de voortdurende ontwikkeling van kennis en vaardigheden, hetgeen wenselijk en noodzakelijk is om het vak van gerechtelijk deskundige verantwoord op professionele wijze te kunnen blijven uitoefenen.’
Om in aanmerking te komen voor registratie in het NRGD wordt verwacht dat u het aantal aan deskundigheidsbevordering bestede uren inzichtelijk maakt. Het vereiste aantal uren deskundigheidsbevordering kunt u vinden in het Beoordelingskader van het deskundigheidsgebied waarin u zich wilt registreren.
Hoe toetst het NRGD mijn aanvraag?
Nadat u een aanvraag heeft ingediend, wordt een onafhankelijke toetsingsadviescommissie samengesteld. De commissie bestaat in beginsel uit twee vakinhoudelijke deskundige en één jurist. Bij de samenstelling wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met mogelijke bezwaren.
De commissie beoordeelt de door u ingestuurde aanvraag en brengt een advies uit aan het College gerechtelijk deskundigen. Als de commissie nog over onvoldoende informatie beschikken over uw competenties, kan aan u gevraagd worden aanvullende informatie te verstrekken of uw aanvraag mondeling toe te lichten.
Het College gerechtelijk deskundigen beslist, mede aan de hand van het uitgebrachte advies, op uw aanvraag.
Wie zitten er in de toetsingsadviescommissie?
De commissie bestaat in beginsel uit twee vakinhoudelijke deskundige en één jurist. Het NRGD streeft ernaar dat zoveel mogelijk vakinhoudelijke toetsers ook zelf geregistreerd zijn, maar dat is geen dwingende voorwaarde om als toetser op te treden. De eisen waaraan een toetser moet voldoen, zijn opgenomen in het Reglement toetsing NRGD.
Hoe lang duurt de toetsingsprocedure?
De toetsingsprocedure duurt gemiddeld drie tot vier maanden. De snelheid waarmee een toetsingsprocedure kan worden doorlopen, hangt af van verschillende factoren. De reguliere procedure kan bijvoorbeeld vertraging oplopen wanneer er bezwaren zijn bij het samenstellen van de toetsingsadviescommissie of wanneer de toetsingsadviescommissie een extra zaaksrapport opvraagt en/of een mondelinge toelichting noodzakelijk acht.
Wanneer uw aanvraag een aanvraag tot herregistratie betreft, blijft u in het register ingeschreven zo lang de toetsingsprocedure loopt. U kunt in de tussentijd dus doorgaan met rapporteren, ook al is er nog niet op uw aanvraag tot herregistratie beslist.
Waarom krijg ik een oproep om mijn aanvraag mondeling toe te lichten?
U wordt opgeroepen voor een mondelinge toelichting als de toetsingsadviescommissie zich op grond van de door u aangeleverde documenten nog geen goed beeld van uw competenties heeft kunnen vormen. Wanneer u uitgenodigd wordt voor een mondelinge toetsing, betekent dit niet dat de toetsingsadviescommissie voornemens is uw aanvraag om (her)registratie af te wijzen.
Hoe lang is mijn (voorwaardelijke) registratie geldig?
Een voorwaardelijke registratie is twee jaar geldig. Een onvoorwaardelijke registratie is vijf jaar geldig.
Wat houdt een voorwaardelijke registratie in?
Wanneer u (nog) niet volledig voldoet aan de eisen van artikel 12, lid 2, sub a t/m i van het Brdis of (nog) niet beschikt over voldoende eigen werk, kunt u in aanmerking komen voor een voorwaardelijke registratie.
In het eerste geval is er sprake van een enkel verbeterpunt; u wordt dan voor een periode van twee jaar geregistreerd en aan die registratie is ten minste een voorwaarde verbonden. Om na deze twee jaar voor een onvoorwaardelijke registratie in aanmerking te komen, moet u aantonen dat u binnen de registratieperiode aan de voorwaarde(n) heeft voldaan.
In het tweede geval wordt u geregistreerd voor twee jaar onder de voorwaarde dat u binnen die twee jaar (ten minste) het vereiste aantal rapportages zelfstandig opstelt, ondertekent en aan collegial review onderwerpt.
Op onze website is niet zichtbaar of u voorwaardelijk of onvoorwaardelijk bent geregistreerd.
Kan ik twee keer voorwaardelijk geregistreerd worden?
Ja, dat kan, maar wel bij hoge uitzondering.
Het College kan besluiten tot een tweede voorwaardelijke registratie wanneer de voorwaarde ziet op een ander aspect van artikel 12, lid 2, sub a t/m i van het Brdis dan bij de eerste voorwaardelijke registratie of wanneer u door omstandigheden van overmacht buiten uw invloed nog niet aan de gestelde voorwaarde(n) heeft kunnen voldoen.
Welke gegevens worden na registratie gepubliceerd op de website van het NRGD?
Na registratie worden uw naam, deskundigheidsgebied en de door u opgegeven contactgegevens gepubliceerd op onze website.
Wanneer moet ik een aanvraag tot herregistratie indienen?
Een aanvraag tot herregistratie moet op zijn vroegst zes maanden en uiterlijk de dag voordat uw registratie van rechtswege verloopt door het NRGD ontvangen zijn. U ontvangt ongeveer zes maanden voordat uw registratie verloopt een e-mailbericht waarin staat uitgelegd wat u moet doen voor uw aanvraag tot herregistratie. Ongeveer twee maanden voor het verlopen van uw registratie ontvangt u een tweede e-mailbericht. Zorg er daarom voor dat uw contactgegevens up-to-date zijn.
Hoe kan ik een aanvraag tot herregistratie doen?
Een aanvraag tot herregistratie verloopt op dezelfde manier als een initiële aanvraag. U kunt het aanvraagpakket downloaden via onze website; op het aanvraagformulier kunt u invullen dat het gaat om een herregistratie en in het beoordelingskader vindt u de eisen die gelden wanneer u zich wilt herregistreren.
Hoe kan ik een aanvraag tot herregistratie na een voorwaardelijke registratie doen?
Een aanvraag tot herregistratie na een voorwaardelijke registratie verloopt op dezelfde manier als een initiële aanvraag. U kunt het aanvraagpakket downloaden via onze website; op het aanvraagformulier kunt u invullen dat het gaat om een herregistratie na een voorwaardelijke registratie en in het beoordelingskader vindt u de eisen die gelden wanneer u zich wilt herregistreren.
Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het besluit van het College?
U kunt binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift wordt voorgelegd aan de Bezwaaradviescommissie die een advies zal uitbrengen. Het College heeft in beginsel twaalf weken de tijd om vervolgens een besluit te nemen. De beslistermijn kan eenmalig met zes weken worden verlengd.
Wanneer u het met het nieuwe besluit van het College niet eens zijn, kunt u in beroep bij de bestuursrechter. Om het eerste besluit en eventuele doorhaling in het register op te schorten, moet u apart een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter.