NRGD Jaarplan 2025

Waar staan wij voor?

Het Nederlands Register Gerechtelijk Deskundigen is de forensische kwaliteitsorganisatie voor de rechtspraak in Nederland. Samenwerking in binnen- en buitenland staat hierbij voorop. Het NRGD zorgt ervoor dat forensisch onderzoekers en hun rapportages voldoen aan (inter)nationaal geldende normen. Daardoor kunnen belanghebbenden vertrouwen hebben in de kwaliteit van forensisch deskundigenonderzoek.

Als onafhankelijke en transparante organisatie bevordert en waarborgt het NRGD de kwaliteit van de forensische expertise. Ook wordt de ontwikkeling van de kwaliteit van het forensisch veld als geheel gestimuleerd. Het NRGD concentreert zich op regulering, advisering en kennisuitwisseling.

1. Taken van het NRGD

Kwaliteit bevorderen

Het NRGD bevordert forensische deskundigheid door – samen met deskundigen en (inter)nationale ketenpartners – kwaliteitsnormen te ontwikkelen voor een breed spectrum van deskundigheidsgebieden. Per deskundigheidsgebied worden voor wat betreft de vereiste kennis, ervaring en beroepsattitude uniforme, objectieve en transparante normen gesteld.

De kwaliteitsnormen richten zich op verdere kennisontwikkeling. Ter bevordering van professionalisering zullen de gestelde normen dan ook worden doorontwikkeld. Deze aanscherping, uitbreiding en actualisatie van de normen is een middel om de kwaliteit van de geregistreerde deskundigen en van de nieuwe toetreders stapsgewijs door te ontwikkelen en op een nog hoger plan te brengen. Ook wordt waar nodig de organisatie van bij- en nascholing gestimuleerd zodat continue kwaliteitsborging ontstaat en (her)toetsing op efficiënte wijze kan plaatsvinden.

Kwaliteit waarborgen

Het NRGD waarborgt forensische kwaliteit door deskundigen die zich willen laten registreren in het register te toetsen aan de voor het betreffende veld vastgestelde normen en deze toetsing elke vijf jaren te herhalen aan de dan geldende normen. Dit gebeurt door een individuele toets of door erkenning van opleidingen. Het College gerechtelijk deskundigen beslist over toelating tot het register en heeft tevens de bevoegdheid over te gaan tot doorhaling indien een deskundige niet meer aan de normen of de gedragscode voldoet.

Kwaliteit zichtbaar maken

Het NRGD maakt forensische deskundigheid zichtbaar, onder meer door het openbaar maken van de gegevens van geregistreerde deskundigen. Het NRGD heeft daarnaast een vraagbaakfunctie voor gebruikers en deskundigen, echter het bemiddelt niet tussen deskundigen en degenen die deskundigen zoeken. Het kan wel zijn kennis op dit gebied ter beschikking stellen.

2. Het NRGD in 2025

3. Advisering

Het NRGD heeft de afgelopen veertien jaar een plaats verworven in het dynamische veld van forensische expertise. Dat geldt niet alleen ten aanzien van het individuele normeren, maar ook, in toenemende mate, waar het gaat om de borging van forensische kwaliteit in zijn geheel. Door onze ervaring en onafhankelijke positie kunnen wij in lijn met de visie uit 2018 bij dergelijke dossiers van toegevoegde waarde zijn.

Het departement heeft het NRGD verzocht een advies op te stellen hoe verdere kwaliteitsborging kan worden gestimuleerd. Wij willen de mogelijkheden verkennen in overleg met ketenpartners en departement.

4. Kennisuitwisseling

Door te investeren in kennisontwikkeling snijdt het mes aan twee kanten. Door actief met aanvragers en gebruikers te communiceren over kwaliteitskwesties neemt niet alleen hun kennis toe, maar worden zij ook gestimuleerd aan hun eigen kwaliteit te werken. Daarnaast is het voor het NRGD essentieel om op deze wijze voeling te blijven houden met het veld, zodat door het NRGD nagegaan kan worden of de normen en eisen die wij per deskundigheidsgebied stellen nog steeds up-to-date zijn.

5. Bedrijfsvoering

In het kader van de bedrijfsvoering is van belang te realiseren dat het NRGD een beperkte omvang heeft (11 fte plus 0,6 externe). Het NRGD ziet tal van wettelijke verplichtingen (zie beneden) op zich afkomen waarvan de implementatie niet volledig kan worden opgevangen binnen de bestaande formatie. Deze trajecten vragen steeds meer mankracht en leggen druk op de begroting. Bij elkaar gaat het om 1,6 fte.

Tegelijkertijd is het register binnen het strafrecht nog niet uitgegroeid. Naar verwachting komen er nog een aantal gebieden bij. Bestaande gebieden vragen aandacht zeker door de toegenomen marktwerking.

Het NRGD heeft kosten bespaard door vergaande automatisering van het aanvraagproces met behoud van maatwerk. Daarnaast levert het erkenningsbeleid als bijkomend voordeel besparingen op doordat er minder toetsingen nodig zijn.

Voor het financieel beheer werken wij samen met andere onafhankelijke JenV-organisaties. Voor inkoop maken wij waar mogelijk gebruik van mantelovereenkomsten.

Het NRGD voldoet aan de Wet Normering Topinkomens.

Wij verwachten vooralsnog geen wijzigingen in huisvestingsbehoefte. De locatie is up-to-date, centraal gelegen, goed bereikbaar met het OV en past bij de onafhankelijke positie. Er wordt uitbreiding verwacht die op te vangen is op de bestaande locatie.

6. Begroting 2025

Begroting
Kostenplaatsen
* €1000
2023
Realisatie
€2050
2024
Budget
€2174
2025
Budget
€2285
Kostenplaats Bureau
Personeel 1008 1075 1087
Overige kantoorkosten 616 680 708
Kostenplaats Commissies
Commissies 379 360 390
Kostenplaats projecten
Vertalen 75
ISO/NEN/CITO 22 39 10
Congressen/symposia 25 20 15
Totaal €2050 €2174 €2285

7. Risicoanalyse

In 2019 is aan het NRGD extra budget toegekend. Dit bedrag is destijds aan het NRGD toegekend vanwege de groei van het register tot 2019. Verdere groei werd verwacht omdat het register nog niet af is.

Inmiddels zijn we vijf jaar verder en ook vijf deskundigheidsgebieden verder. Dit betekent ook vijf extra gebieden onderhouden, naast het ontwikkelen van nieuwe gebieden. Dit maakt dat de jas voor wat betreft personeelscapaciteit alleen al op dit punt knelt.

Het openen van een nieuw deskundigheidsgebied binnen het NRGD, vraagt veel flexibiliteit van de huidige beleidsmedewerkers. Allereerst worden de ketenpartners bevraagd over welk gebied de voorkeur geniet om genormeerd te worden. Daarna wordt door het NRGD een onderzoek gestart binnen de beroepsgroep om in kaart te brengen in hoeverre normering mogelijk is. Hier hoort ook een overzicht van leerstoelen en publicaties bij. Daarna zijn er gesprekken met beroepsorganisaties, eventueel tuchtrecht, en het samenstellen van een Normstellings- en Advies Commissie. Afhankelijk van het deskundigheidsgebied duurt dit proces gemiddeld een jaar. Omdat ondertussen het andere werk ook doorloopt, signaleert het NRGD hier een probleem voor de toekomst. Er zijn nu namelijk zes beleidsmedewerkers verantwoordelijk voor veertien deskundigheidsgebieden.

Om de huidige werkzaamheden voort te zetten, wordt slim gebruik gemaakt van de bezetting (11 FTE). Aanvullend wordt zoveel mogelijk gekeken naar efficiëntieslagen, zoals het inzetten van digitalisering en software. Een voorbeeld hiervan is de vertaal-software van J&V om rapportages te vertalen t.o.v. het huidige vertaalbureau (€75.000,-). Het erkenningsbeleid is een grote slag qua efficiency. Door de opleiding van het NIFP te erkennen, zijn veel dubbele toetsingen binnen het deskundigheidsgebied FPPO voorkomen. Omdat inmiddels een groot gedeelte van de deskundigheidsgebieden bij het NFI ook onder het erkenningsbeleid valt, wordt ook hier een daling in het aantal toetsingen verwacht. Naar verwachting zijn in 2025 alle NRGD-deskundigheidsgebieden van de opleiding van het NFI erkend. Hiermee is de rek van het outsourcen van toetsingen er uit.

Naast de uitbreiding binnen onze core business, het uitbreiden en onderhouden van het register, ziet het NRGD tal van wettelijke verplichtingen op zich afkomen waarvan de implementatie niet volledig kan worden opgevangen binnen de bestaande formatie. Zo moeten Rijksorganisaties eind 2026 voor wat betreft de Informatiehuishouding een volwassenheidsniveau tussen 3 en 4 halen. Op dit moment scoort het NRGD vooralsnog een 2. Om een volwassenheidsniveau van 4 te behalen zal het NRGD extra capaciteit moeten inhuren.

Denk daarnaast aan de Archiefwet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Wet open overheid (Woo), de Wet digitale overheid (Wdo), de Wet digitale toegankelijkheid en de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), etc. Implementatie van deze wetgeving dient eveneens binnen de bestaande formatie en budget te worden opgevangen.

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat “de groei van het aantal ambtenaren en de inzet van consultants bij (kern)departementen van de afgelopen jaren wordt teruggedraaid, waarbij uitvoerende diensten in principe worden ontzien. Deze taakstelling wordt gekoppeld aan het verminderen van regels en administratieve lasten voor de samenleving en de uitvoering.”

Het NRGD normeert stapsgewijs deskundigheidsgebieden. Bij instelling van het NRGD werd daarom uitgegaan van een faseerde groei. Het budget zou meegroeien met de beoogde uitbreiding. In 2019 is aan het NRGD extra budget toegekend vanwege de groei van het register tot 2019. Verdere groei werd verzocht door de minister. In de jaarlijkse aanschrijving staat dan ook steeds beschreven dat jaarlijks minimaal één nieuw deskundigheidsgebied opengesteld wordt. Het NRGD heeft voldaan aan deze wens en het aantal gebieden verder uitgebreid. De groei sinds 2019 tot nu, het onderhouden van het register, de hogere (loon)kosten, de kosten van ICT/security en de implementatie van wettelijke verplichtingen kunnen niet langer binnen het bestaande budget worden opgevangen. In lijn met de afspraken verzoekt het NRGD daarom om een structurele verhoging van het budget met 133.000 euro (1 FTE).

Daarnaast wordt het NRGD meer gevraagd om te adviseren op bredere kwaliteitsontwikkelingen. Zo heeft de minister in zijn visie uit 2018 een kwaliteitsrol voorzien van het NRGD in het licht van de beoogde diversiteit in het aanbod van forensisch onderzoek.

Het ontbreken van deze middelen zal er in 2025 toe leiden dat er komende jaren geen nieuw deskundigheidsgebied geopend kan worden, hetgeen gevolgen heeft voor de kwaliteit en vindbaarheid van de forensisch expertise in Nederland. Ook zal onze adviserende en bewakende rol niet meer gelijk op kunnen gaan met de gestage groei van forensische expertise en marktwerking.